Μαίη Κοκκίδου
Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Η σιωπή είναι η μήτρα όλης της μουσικής δραστηριότητας: η μουσική γεννιέται στη σιωπή και εκτελείται στον καμβά της σιωπής ενώ η δύναμη του ήχου μπορεί να γίνει κατανοητή μόνο με την επίγνωση της φύσης της σιωπής. Επίσης, εκτός από τη σιωπή του μουσικού ήχου, υπάρχει και η σιωπή του χώρου και των ακροατών (η σιωπή της τελετουργικής προσμονής του έργου στην αίθουσα συναυλιών).
Σε αναλογία με τη γλώσσα, η μουσική έχει διαλόγους, τονισμούς, τελείες (τέλεια πτώση), ερωτηματικά ή αποσιωπητικά (ατελής πτώση), θαυμαστικά (κορώνα) και παύσεις περισυλλογής. Στη θεωρία της αναφορικότητας, τα μουσικά σημεία δεν έχουν μόνο ενδομουσικά νοήματα καθώς συνδέονται με εξωμουσικές έννοιες, κυρίως μέσα από κινητικούς ισομορφισμούς, με τη χρήση της μεταφοράς –όπου ο ήχος υπονοεί τη δράση και η σιωπή την αδράνεια.
Στην παρούσα εισήγηση θα διερευνηθεί η έννοια της σιωπής /παύσης στη μουσική ως εκφραστικό σχήμα, ως ένα συμβάν εξίσου ‘ηχηρό’ με τα συμβάντα που ‘ακούμε’. Ωστόσο, υπάρχει ‘πραγματική’ παύση; Σε επίπεδο δήλωσης, είναι φανερό ότι κάτι σταματά. Αλλά γιατί σταματά; Εδώ, το έργο της συνδήλωσης γίνεται πιο δύσκολο. Στη ροή των μουσικών συμβάντων, οι παύσεις μπορεί να τονίσουν τις μουσικές ιδέες ή να υποδηλώσουν έννοιες όπως η υπομονή, η σοφία, η αιωνιότητα και ο θάνατος. Μέσα από παραδείγματα συνθετών (Mozart, Debussy, Cage, Takemitsu, Tavener, Górecki κ.ά.), θα συζητηθεί η υπόθεση ότι η μουσική σιωπή αναπαριστά τις μεταφυσικές διαστάσεις της ύπαρξης, ως ανάδυση και εξαφάνιση, δημιουργώντας μικρόκοσμους μυστηρίου.